Jest to jedwabny adamaszek dwubarwny o splocie rypsowo płóciennym, który można datować około 1720 roku (maksymalnie do 1725) Tak jak reszta tkanin, które posłużyły do wykonania sztukowanej płachy, został najprawdopodobniej wyprodukowany w manufakturze w Spirtalfields. Projekt można powiązać z którymś ze znanych z nazwiska desenistów z pracowni Jamesa Lemana: Dandrige'm, Baudouin'em, lub samym Lemanem. Tkanina została wytkana w ulubionym przez Anglików na początku XVIII wieku - kolorze żółtym, a jej stylizacja jest typowa dla okresu przejściowego ze stylu luxoriant bizarre do stylu koronkowego.
Z powodu plam po zalaniu część wzoru jest mało czytelna, jednak udało mi się złożyć fragmenty w jedną całość (z wielkim trudem):
Szerokość szpary pomiędzy dwoma fragmentami jest zrobiona na oko, ale ponieważ fragmenty skrajne maja brzeg fabryczny, to można przypuszczać że po środku brakuje pionowego pasa o szerokości około 2- 4 cm ze względu na typowe szerokości brytów w tym okresie.
Raport jest niezwykle wysoki - najwyższy fragment wzoru w żaden sposób nie pokrywa się z najniższym, tak więc brakuje sporej części kompozycji i łącznie z twardością tkaniny, może to wskazywać na jej przeznaczenie do wnętrz. Z resztą żółte tkaniny wnętrzarskie były bardzo popularne wśród angielskiej arystokracji w pierwszej poł. XVIII wieku.
W każdym razie widać, że w centrum kompozycji znajduje się eliptyczny abstrakcyjny kwiat, otoczony liśćmi, oraz zamknięty w palmecie wykończonej na brzegu koronkową falbaną. Palmeta otoczona jest po bokach falującymi meandrami z liści i łodyg.
Poniżej kilka przykładów bliskich stylistycznie ze zbiorów V&A:
Joseph Dandridge 1/4 kompozycji około roku 1720Joseph Dandridge 1/2 kompozycji 1720
Joseph Dandridge 1/2 kompozycji 1720
adamaszek odzieżowy nieznanego autorstwa - Anglia 1720-30
Christopher Baudouin 1/2 kompozycji 1724
Anna Maria Gathwaite 1/2 kompozycji 1726 Ten projekt jest co prawda nieco późniejszy, jednak ma bardzo dużo cech wspólnych z moim adamaszkiem. U góry z lewej widać połowę kwiatowej elipsy która jest identyczna jak na mojej tkaninie, w dolnej części widać natomiast połowę palmety, która jest podobna do mojej. Mimo wszystko w dalszym ciągu podtrzymuje datowanie bliżej 1720 roku, ze względu na styl który kojarzy mi się z początkiem mody na ornament koronkowy. Poza tym nie sądzę, żeby autorką mojej tkaniny była Garthwaite, lecz których z wymienionych wcześniej z panów. Podobieństwa w motywach mogą wynikać raczej z ówczesnego zwyczaju do swobodnego inspirowania się, a nawet kopiowania cudzych projektów.
o matko jak pięknie
OdpowiedzUsuńDziękuję
OdpowiedzUsuń