środa, 8 lutego 2017

18th century silks in a nutshell part 1 / Historia tkanin w XVIII wieku w skrócie cz. 1


Internet Jest pełen plansz, które w skrótowy sposób przedstawiają historię tkanin w XVIII wieku.  Te plansze zawierają jednak liczne błędy i przedstawiają rozwój designu w sposób liniowy pomijając fakt, że niektóre style się przenikały, a także bardzo często występowało w jednym czasie kilka różnych trendów. Czas najwyższy przedstawić własną historie tkanin w skrócie. dzisiaj cz. 1 
Jeśli chcesz pogłębić wiedzę na temat XVIII wiecznych tkanin jedwabnych, to zapraszam na mój kanał na you tube gdzie zamieszczam obszerne wykłady na ich temat.

Internet is full of pictures which showing 18th century silks design in a nutshell. But most of them are full of essential mistakes. So it's time to make it correct ;P Today first part of it.


ABC: Tkaniny w stylu bizarre: A styl egzotyczny 1690-1705 / B styl abstrakcyjny 1705-1715 / C styl luxuriant 1710-1720
            Bizarre style in silks: A egzotic style 1690-1705 / B abstract style 1705 -1715 / luxuriant style 1710 - 1720

DEF: 1715-1720 tkaniny, które w swobodny sposób łączą fragmenty koronek, kwiaty i pasy
          1715-1720 silks with parts of laces, stripes and flowers in free composition


A -  Tkaniny koronkowe w stylu barokowym 1690 - 1705
B - Wczesno - rokokowe tkaniny koronkowe 1720-1725
C i D - dojrzały styl tkanin koronkowych 1725-1730

A - Baroque examples of lace style pattern in silks  1690-1705
B - early rococo lace style pattern in silks 1720-1725
C and D - Typical lace style pattern from 1725-1730


A i B 1732 - 1735 - Pierwsze tkaniny realistyczne tkane metodą Revela
C i D - 1735-1740 - Dojrzały styl Revela ze swobodną, rokokową kompozycją

A and B 1732-1735 - First Revel's silks with realistic motives
C and D 1735-1740 - Typical Revel's realistic silks with free, rococo compositon



E i F - Tkaniny w stylu Revela z lat 1740' z powiększonymi motywami

GHI - Tkaniny z lat 1740', które łączą realizm i abstrakcyjne połączenia motywów z coraz bardziej popularna kompozycją opartą na falującej linii.

E and F - Revel's silks from 1740s with bigger motives

GHI - Silks from 1740s with realistic trend, abstract connections of motives and new, popular cosmposition of curved lines


A i C Tkaniny z lat 1740' z kompozycją opartą na falującej linii
B - 1740' Tkaniny łąkowe Anny Marii Garthwaite oparte na falującej linii.
Di E - Tkaniny z lat 1750 z wstęgami koronkowymi bukietami kwiatów z kompzycją falującej linii zwaną kompozycja brzegu rzeki.

A and C Silks from 1740s with curved lines composition
B - 1740s Silks designed by Anna Maria Garthwaite with meadow flowers, and curved line composition
D and E - Silks from 1750s with lace ribbon and flowers bouquets. This is the new curved line composition called composition of river edge


ABC Tkaniny z lat 1760' i początku lat 1770' oparte na kompozycji brzegu rzeki z nowymi motywami wprowadzonymi przez Filipa de la Salle (futra, pióra i motywy egzotyczne)
D - 1770' Tkaniny z kompozycją brzegu rzeki w stylu wczesnego klasycyzmu. Dominują pasy.
E -  1775-1780' tkaniny klasycystyczne w pasy urozmaicone drobnymi wzorami i różnymi fakturami
F - 1770 - 1790 Tkaniny klasycystyczne w pasy

ABC Silks from 1760s and first yars of 1770s with composition of river edges, but with new motives designed by Philipe de la Salle - feathers, furs ane exotic elements
D - 1770s Silks with composition of river edges but in early classicism style - stripes are dominated
E - 1775 and 1780s Classicism style - stripes with small motives and various textures
F - 1770 - 1790 - Classicism style - simple stripes 



ABC - Tkaniny w stylu chine a la branche ze wzorami malowanymi na osnowach przed wprowadzeniem wątku: A 1760 / B 1770 / C 1780
D - Chińskie jedwabie ręcznie malowane w kwiaty o pastelowych barwach II połowa XVIII w
E - Bawełna z Indii typu Chintz ze wzorami drukowanymi ręcznie za pomocą stempli w charaterystycznej kolorystyce: czarny, cynober, indygo, żółcień, zieleń (połączenie indygo i żółcieni) modne od II poł. XVIII w

ABC - Silks in chine a la branche style with mtives painted on the warp before weaving: A 1760 / B1770 / C 1780
D - Chinese silks with hand - painted flowers in pastel colors, fashionable in second half of 18th century
E - Indian cotton - chintz with hand - printed motives (using stamps) and characteristic colors: cynober, indygo, black, yellow and green made of indygo and yellow. Fashionable in second half of 18th cenntury

3 komentarze:

  1. Niesamowicie skrupulatne podejście do tematu. Teraz chętnie zapoznałabym się z rozwinięciem każdego z wątków tematycznych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D Dziękuję. Pani Izabelo zapraszam na vloga :) Chociaż nagrałam dopiero około połowę z planowanych wykładów o historii tkanin

      Usuń
  2. Niesamowicie skrupulatne podejście do tematu. Teraz chętnie zapoznałabym się z rozwinięciem każdego z wątków tematycznych.

    OdpowiedzUsuń