Białe hafty niemieckie, to bardzo ciekawa część historii haftarstwa europejskiego. Zawsze miałam jednak problem z terminologią dotyczącą tego tematu. Spotkałam się z wieloma nazwami, wiedząc jednocześnie, że odnoszą się one do jednego zjawiska i to skłoniło mnie do uporządkowania mojej wiedzy. Poniżej zamieszczam artykuł, w którym rozwikłałam jak sądzę zamieszanie związane z wieloma nazwami haftów niemieckich:
Opus teutonicum (łac. dzieło pochodzące ze
Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego – od Teutonów
– ludu germańskiego, który zasłynął miażdżącym zwycięstwem
nad wojskami Imperium Rzymskiego w I w p. n. e.) – hafty
średniowieczne powstające przede wszystkim w pracowniach
niemieckich klasztorów od XII wieku. Obok ściegów cegiełkowych (o
starszym rodowodzie), to najpopularniejsza technika haftu
niemieckiego i jak te pierwsze, również opus teutonicum należą
do grupy haftów liczonych. Wykonywano je białą, lniana nicią, na
białym, lnianym płótnie (albo batyście). W celu różnicowania
motywów i płaszczyzn, wymyślono niezliczoną ilość ściegów
tworzących różnorodne faktury. Możemy je podzielić na dwie
grupy, zależnie od metody działania:
- ściegi nakładane, tworzące faktury na powierzchni płótna tak samo jak w haftach liczonych i płaskich.
- Techniki ingerowania w strukturę płótna, za pomocą rozmaitych sposobów podwiązywania wątków i osnów – skomplikowane mereżki, często jeszcze wzbogacane dodatkową nicią.
poniżej przykład pracy urozmaiconej czarną nicią:
Hafty saskie w
średniowieczu uprawiane były przez niemieckie zakonnice do
dekoracji bielizny ołtarzowej. Ich prace należą do
najznamienitszych przykładów wykorzystania tej techniki. W okresie
nowożytnym, opus teutonicum,
stał się jednym z popularnych haftów domowych uprawianych na
terenach niemieckich w celu imitacji kosztownej drezdeńskiej
koronki. W tym okresie omawiane techniki nazywano przede wszystkim
haftami saskimi, lub drezdeńskimi. Szczególną popularność
osiągneły w XVIII wieku, kiedy ogólna tendencja w modzie sprzyjała
dekoracjom koronkowym i koronko – podobnym, w tkactwie,
haftarstwie, dekoracji wnętrz, a nawet ornamentyce
architektonicznej. Do naszych czasów zachowało się wiele ubiorów
świeckich haftowanych omawianą metodą: chusteczki i szale,
czepeczki i fartuszki, kamizele męskie, mankiety etc. W Muzeum
Narodowym w Warszawie, znajdują się dwie kamizele dekorowane na
całej powierzchni przodu tą żmudną techniką. Jedna z nich
należała do króla Prus Fryderyka II. Podobne kamizele znajdują
się również w muzeach niemieckich, angielskich i amerykańskich,
co dowodzi popularności haftów saskich.
średniowieczny przykład pracy z zastosowaniem ściegów ingerujących w strukturę płótna. Oryginalny wygląd tkaniny możemy zaobserwować w strefie płaszczyzn tworzących sylwetki ludzkie. W tle, nici wątków i sonów zostały podwiązane. Te zabiegi były coraz bardziej popularne w XVII i XVIII wieku.
poniżej przykłady ściegów, które umożliwiają uzyskanie ażurowych powierzchni dzięki ingerencji w strukturę płótna:
Przykłady kamizel z połowy XVIII wieku, dekrowanych na powierzchni przodu ściegami drezdeńskimi, imitującymi koronki:
wykończenie brzegu batystowej chusty fichu i detal
Od końca XVIII wieku,
odgrywały coraz ważniejszą rolę w niemieckiej sztuce ludowej i
domowej twórczości małomiasteczkowej, zwłaszcza w Schwalm. Hafty
ze Schwalm to obecnie
najbardziej rozpoznawalna nazwa techniki wywodzącej się ze
średniowiecznych opus
teutonicum.
Wyszywa się za jej pomocą symetrycznie zakomponowane motywy
roślinne, podzielone na pola, wypełnione ściegami o rozmaitych
fakturach.
poniżej przykład serwety dekorowanej haftem schwalm:
piękne są ściegi drezdeńskie, na kamizelach XVIII bardzo inspirujące dla mnie
OdpowiedzUsuńCiesze sie, sporo sie ich zachowalo, w warszawskim muzeum sa dwie pierwszorzedne
UsuńKLG Obat Pembesar Penis Terbaik
OdpowiedzUsuńpembesar penis klg
obat klg asli
pembesar penis alami
obat klg
testimoni hasil klg
obat pembesar penis
klg herbal
klg asli
klg pill
klg pills
jual obat klg
obat klg permanen
toko obat klg
bali jakarta
vimax
Terimakasih gan.