wtorek, 25 października 2016

Fetysz Chwały - o wzorcach męskości i modzie męskiej wśród arystokratycznych elit w czasach Ludwika XIV

Czy koronki, wstążki, szminka i baletowe kroki mogą iść w parze z heroiczną wizją męskości? Ludwik XIV łączył to wszystko bezbłędnie pod sztandarem francuskiego baroku. Wszystkich, którzy chcą zgłębić tajniki arystokratycznych wzorów męskości i mody w 2. połowie XVII wieku zapraszmy do wysłuchania mojego nowego wykładu pt. "„Fetysz chwały”, czyli wzory męskości w kulturze arystokratycznej pod panowaniem Ludwika XIV". 




Konspekt:

1. Państwo teatralne i polityczne znaczenie estetyki w XVII wiecznej Francji
2. wzorce męskości na dworze Ludwika XIV
3. Carousel jako przykład męskiej kultury arystokratycznej w XVII wiecznej Francji
4. Historia spodni ryngraf, znaczenie polityczne i ciekawostki historyczne
5. Historia szustokora, nowe badania
6. justaucorps a brevet

Bibliografia:

1. Irene Groeneweg, "Mens Fashion circa 1660", Abegg Stiftung "Netherlandish fashion in the seventeenth century" Riggisberg 2012

2. Roberta Orsi Landini, "Exotic influences on European Fashion 1680-1720", Abegg Stiftung "Taste for the exotic" Riggisberg 2007

3. Peter Burke, "Fabrykacje Ludwika XIV", Warszawa 2011

4. Andrzej banach, "Portret wzorowego mężczyzny", Kraków 1965

5. Norberg Kathryn i Rosenbaum Sandra, Fashion Prints in the Age of Louis XIV, Texas Tech University 2014

6. Antonia Fraser, "Miłość i Ludwik XIV", Poznań 2006

7. Leo Belmont, "Kapłanka Miłości" na podstawie pamiętników Ninon de Lenclos, Katowice 1992

8. Guy Breton, "Babska wojna w armii królewskiej", Warszawa 1995

4 komentarze:

  1. wspaniały wykład, wyjątkowy wśród wielu, ponieważ wnikliwie podejmuje temat mody męskiej, co rzadko się zdarza na polskich stronach, jeśli w ogóle, zapewne poświęciła Pani mnóstwo czasu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nasuwa mi się jedna refleksja, Król Słońce oczywiście przewyższał ubiorem każdego innego arystokratę, jednocześnie obligował ich aby zawsze ubierali się modnie, co jasno Pani przedstawiła w wykładzie, jak i gdzie przebiegała jednak granica między królem a resztą , czy może wiadomo jak minister garderoby pilnował zachowania tego dystansu.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Dziękuję za miłe słowa. Ministerstwo garderoby, to był urząd, który raczej zajmował się koordynacja zamówień strojów królewskich, a następnie ich utylizacją. Minister garderoby dobierał tez stroje dla króla na każdy dzień, realizował jego pomysły. Chociaz to się nazywa ministerstwo to jednak w gruncie rzeczy nie miało nic wspolnego z polityka, a jedynie moze trochę z propagandą i gospodarką. Taki minister to był właściwie opiekun strojów królewskich, troche projektant i koordynator produkcji. Natomiast wygląd ubiorów arystokracji regulował ceremoniał dworski. Były jakies elementy zarezerwowane tylko dla króla. Były też takie, które można było nosic zależnie od tego jakie się miało przywileje. Np. wspomniany na końcu szustokor a brevet był noszony zarówno przez króla jak i jego wybranych , najbardziej uhonorowanych przybocznych arystokratów.
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie, to Pani wyjaśnienie przywiodło mi na pamięć (chyba się nie mylę), że pewne kolory szustokora były zarezerwowana dla króla i jego rodziny
      pozdrawiam

      Usuń