wtorek, 14 kwietnia 2015

brokatela

Brokatele to tkaniny dekoracyjne przeznaczone na obicia, a niekiedy i ubiory, produkowane we Włoszech od końca XV wieku, a następnie również w Hiszpanii i modne jeszcze w wieku XVII.    Charakteryzuje je reliefowy wzór i dwa systemy osnów. Pierwszy tworzy atłasowy wzór (zwykle czerwony lub zielony) na tle wątków w splocie skośnym, przeważnie w kolorze żółtym. Drugi system osnów wiąże wątki lniane lub jedwabne nieodgotowane, które stanowią wzmocnienie tkaniny i widać je po lewej stronie. Czasami dodawano wątki metalowe w dekoracji tła. 
Tego typu tkaniny nie należą do moich ulubionych, stąd spotkała mnie ostatnio na prawdę fajna niespodzianka. Miałam w swojej kolekcji jeden mały fragment brokateli z końca XVII wieku w kiepskim stanie, którą kupiłam jako część kompletu innych, bardziej mnie interesujących fragmentów:

Natomiast jakiś czas później kupiłam dwa fragmenty tkaniny opisanej przez sprzedawcę jak XIX wieczna. Wydawało mi się, że jest w rzeczywistości starsza i chociaż nie do końca pasowała do mojego gustu, to wydała mi się cenna i kupiłam ją za śmieszną cenę. Potem leżała długo na dnie szuflady, trochę zapomniana, nawet nie wpisałam jej do swojego katalogu, a z resztą nie byłam pewna jak ją datować. Ostatnio jednak wyjęłam ją ponownie i nabrałam pewności, że jest znacznie starsza niż z XIX wieku. Zaniosłam ją wczoraj do muzeum na konsultację, ale tkanina wzbudzała wątpliwości, zwłaszcza ze względu na doskonały stan zachowania. Zajrzałyśmy do katalogu tkanin w muzeum w Kolonii i ku mojemu całkowitemu zaskoczeniu, okazało się, że mają tam identyczną tkaninę jak moja, pasował również opis techniczny i opis krajki. Brokatela była datowana na połowę XVI wieku, tym samym okazało się, że tkanina, którą dotąd lekceważyłam jest najstarszą w moich zbiorach. Wszystko przez to, że nie przepadam za XVI wiekiem i ten okres stanowi czarną dziurę w mojej wiedzy.
Oto moja tkania (dwa fragmenty 90x20cm i 39x20cm - zdjęcia przedstawiają tylko niewielkie fragmenty, czyli tyle ile zmieściło się w skanerze):



Zdjęcie z katalogu z Kolonii z opisem technicznym:


taka sama tkanina w  zbiorach V&A:

Podobna tkanina w zbiorach krakowskich:


inne podobne tkaniny w zbiorach krakowskich:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz