niedziela, 9 września 2012

chine a la branche 2

To zdjęcie jest wyjątkowe. przedstawia fragment sukni a la francaise (datowana 1760 - 75, co wydaje mi się osobiście wątpliwe, ale zaraz wytłumaczę czemu), która jest uszyta z tkaniny chine a la branche, prawdopodobnie cienkiego atłasu jedwabnego, o wzorze w stylu męskim, typowym dla fraków i to takich raczej z końca lat 80' i z lat 90'. Dziwne datowanie, dziwna suknia, jedyne zdjęcie w internecie, bardzo niskiej jakości i bardzo fragmentaryczne jak widać. Suknia znajduje się w National Trust, ale nie ma jej w galerii online, chociaż jej zdjęcie zostało użyte jako okładka high lights'ów podkolekcji Killertona, ale w samych high lights'ach jej nie ma, chociaż jest o wiele ciekawszym i lepszym obiektem, niż prezentowane tam przeciętności. To zdjęcie które wstawiłam jest natomiast na stronie internetowej biblioteki kultury i dzieł sztuki Bridgeman. Tam również znajduje się zdawkowy opis jak z muzealnej karty, wg. którego jest to suknia produkcji angielskiej z takniny chine a la branche z około 1760 - 75, oraz odsyłacz do kolekcji w jakiej się znajduje. Łatwo uwierzyć, że suknia jest pochodzenia angielskiego, stąd to złamanie konwencji - chodzi mi o to że jest uszyta z tkaniny raczej męskiej. Właściwie to jedyny klasyczny strój kobiecy, oderwany całkowicie od stylistyki rewolucyjnej, a wykonany z takiej tkaniny jaki kiedykolwiek widziałam. Bardzo mnie to intryguje. Jeszcze zaś bardziej datowanie. Wydaje mi się że nie można mu ufać, ponieważ chyba jest ono oparte jedynie o krój sukni. Należy jednak wziąć jeszcze pod uwagę tkaninę. Do tej pory widziałam wiele przykładów takiego wzornictwa i wszystkie bez wyjątku pochodziły z przełomu lat 80' i 90'. Osobiście uważam, że ta suknia również powstała w tym okresie. tradycyjny krój wynika z tego, że mamy do czynienia z ubiorem wieczorowym i powstałam w kraju którego nie dotknęła rewolucja, w kraju, w którym suknię a la francaise noszono wyjątkowo długo. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz