Z mojego brudnopisu o egzotyzmie:
Zagadnienie egzotyzmu
jest bardzo szerokie, obejmuje rozmaite pojęcia, od symboli i
fantastyki stworzonych przez nasze własne umysły, po rzeczy już
istniejące, lecz będące wytworem kultur odrębnych w stosunku do
naszej. Szczególnie ten drugi aspekt jest znaczący, to on wpłynął
na samą nazwę tego zjawiska. Z gr. exo, a z łaciny, extra,
oznacza coś co jest poza, co jest z zewnątrz, a więc w tym
wypadku, najczęściej, że jest to przeniesione z obcych krajów,
obojętnie czy instniejących, czy fantastycznych krain. Jednak
określenie obcy, nie jest wystarczające, ponieważ słowo egzotyzm,
dalece je przekracza. Andrzej Banach w swojej książce O
potrzebie egzotyzmu, podaje przykład sąsiada, którego możemy
nazwać obcym, lecz jest egzotyczny dopiero gdy ma inny kolor skóry,
gdy mówi niezrozumiałm językiem i przyjechał z daleka. Egzotyzm,
leży więc nie tylko w odległości, ale przede wszystkim w
kontraście postrzegania świata, religii, piekna, form zachowania
itd. Te różnice postrzega się zazwyczaj etapami: najpierw odbiera
się je jako dziwaczne, potem interesujące, na koniec upragnione,
zwłaszcza przez osoby pragnące się wyróżniać, czy uchodzic za
światowe. Nieodmiennie jednak łączyło się to zawsze z pewnym
pobłażaniem dla dalekich kultur. Ustawienie własnej cywilizacji na
równi z inną, całkiem odmienną, daje zbyt wielką wolność, zbyt
wiele nieoczekiwanych alternatyw i rodzi herezję, która narusza
fundamenty własnej cywilizacji. Przykładem takich konsekwencji może
być zachowanie współczesnych jednostek, żyjących w
społeczeństwach multikulturowych, które właściwie zatraciły już
dawno, wyraźną tożsamość narodową, poczucie patriotyzmu,
religijność, a nawet tradycyjne postrzeganie moralności. Jest to
wynikiem zestawienia zbyt wielu systemów filozoficznych, czy
morlanych, które postawiono ze sobą na równi. Charakterystyczna
dla takiego społeczeństwa jest jedynie powierzchwona wiedza na
temat własnej historii, czy kultury, tak samo z resztą jak w
przypadku obcych kultur, co skolei uniemozliwia głębszą refleksję
na nimi i w konsekwencji przywiązania do wszelkich zdecydowanych
poglądów. Relatywizm w postrzeganiu fundamentalnych kwestii ma
poszerzać choryzonty i świadczyć o nowowczesnych poglądach; w
rzeczywistości jednak prowadzi to do kulturowej kastracji narodów i
upadku szlachetnych wartości, jakie stanowiły mentalny fundament
dla całej dawnej Europy. Uważam więc, że mimo ignorancji względem
innych kontynentów, a czasem postawy agresywnej, stary kontynent
miał więcej korzyści z wierności sobie i obrony tradycji w
ubiegłych wiekach. Poznawanie egzotycznych krajów wzbogacało, pod
warunkiem, że zachowywano odpowiedni dystans do obcych kultur. Taka
postawa, nie prowadziao do zatracenia własnej tożsamości, ale jej
wyjaskrawienia na tle egzotyzmu.
Samo pragnienie
egzotyzmu, towarzyszy człowiekowi we wszystkich czasach, z różnym
natężeniem, ponieważ egzotyka jest kontrastem i środkiem do
zrozumienia siebie, dającym możliwość spojrzenia na siebie w
innym świetle, w odniesieniu do czegoś obcego, często przeciwstawnego.
Tkanina jedwabna z tłem
gros de tour i skomplikowanym układem broszowanych
ornamentów, będącym modyfikacja kompoizycji brzegu rzeki.
Występują tu motywy pedów bambusa, na których zawieszone są
lampracie skóry , parasolki, drzewka wiśniowe i gorlandy różyczek.
Lata 70' XVIII wieku, w zbiorach IMATEX
Czekam z niecierpliwością na pani książkę :)
OdpowiedzUsuńdziękuję, to jeszcze trochę potrwa
Usuńja również czekam :)
OdpowiedzUsuń