Pałace Sybilli Augusty pochodzą z przełomu XVII i XVIII wieku, czyli zmierzchu baroku, który w całej Europie obfitował bogactwem i przepychem. Styl rokoko nie był już taki jednorodny pod tym względem. We Francji np. wyglądał ubogo. Nie budowano wielu nowych kościołów i trudno szukać francuskich świątyń o wysmakowanej rokokowej architekturze i wnętrzu. Podobnie było z pałacami utrzymanymi w skromnym stylu simplicite. Najciekawsze wnętrza świeckie i kościelne, oraz architektura z tego okresu znajduje się na terenie Niemiec, Austrii, Hiszpanii, Portugalii.
Jednym z najlepszych przykładów jest rezydencja królów pruskich z pierwszej połowy XVIII wieku w Bayreuth. Wysoki poziom artystyczny tamtejszych pałaców, pawilonów i ogrodów, przypisuje się margrabinie Wilhelminie von Bayreuth (która zostawiła po sobie pamiętniki przetłumaczone na polski), oraz jej bratu królowi Fryderykowi Wilhelmowi II. Byli to ludzie wspaniale wykształceni, zainteresowani literaturą filozofią, muzyką i sztuką, przyjaźniący się z Voltairem.
W Bayreuth mieli olbrzymią posiadłość w skład której wchodziły między innymi: stary średniowieczny zamek, stary pałac barokowy, nowy pałac rokokowy, oraz niezliczone budynki ogrodowe jak świątynia słońca, pustelnia, budynki chińskie, "ruiny" teatru", park skalny itd. Podobnie jak większość europejskiej arystokracji, również to wspaniałe rodzeństwo interesowało się egzotyzmem i to skłoniło ich do urządzenia swoich wnętrz w sposób oryginalny i ekscentryczny. Wiele wprowadzonych tam rozwiązań i pomysłów, nie ma sobie równych w skali światowej, są to dzieła niepowtarzalne i należą do najlepszych przykładów stylu chinoiseries:
Gabinet potłuczonych luster - dwa widoki sufitu z wprawionymi fragmentami lusterek w najbardziej unikatową kompozycję łączącą styl chiński, z barokową dziwacznością i stylem bizarre. Swobodny układ postaci chińskich i europejskich w pomieszanej skali, z lektykami, drzewami, zwierzętami i kwiatami, przeplatana jest abstrakcjami przypominającymi dymy i mgły z japońskich i chińskich grafik i obrazów, w które wprawione są lusterka. Gdzieniegdzie widnieją też czarodziejskie ptaki i małe smoki, które pojawiają się również w dekoracji innych wnętrz, np. na suficie pokoju palmowego.
Pokój Margrabiny wybijany tkaniną koronkową wg. mody z połowy wieku, w stylu brzegu rzeki (patrz. post pt. tkaniny koronkowe w stylu Pompadour)
Pokój palmowy jest uznany za najważniejszy w pałacu, ponieważ nie ma żadnych analogii na całym świecie i jest reprezentatywny dla niemieckiego stylu baroku i rokoko, pełnego fantazji i nowatorskiej myśli. Ściany zostały wykonane z najwyższej jakości drewna orzecha włoskiego, podzielone cienkimi pniami, oraz zwieńczone sztucznymi liśćmi palm. Niektóre z nich są wykonane ze złota. Podobno nie ma tam dwóch takich samych gałązek. Duł jest rzeźbiony w stylizowane krzewy. Na suficie widać takie same smoki i ptaki, jak w gabinecie potłuczonych luster. Ten pokój - arcydzieło egzotyzmu europejskiego, miał również wymiar symboliczny. Król uważał się za współczesnego Salomona i otoczył swe wnętrze gajem palmowym jak biblijny władca. Oprócz tego było to miejsce spotkań masonerii.
Pagodenzimmer, czyli pokój chiński.Pokój japoński. Dla nas to wnętrze bardziej przypomina chińską estetykę, ale Japonia była w XVIII wieku jeszcze mniej znana niż Chiny.
Detal haftu w stylu chińskim zdobiący ściany.
Detal dekoracji sufitu w stylu chinoiseries
Panel jedwabny sprowadzany z Chin, ręcznie malowany dekorujący ściany w starym pałacu.
Świątynia słońca w ogrodzie nowego pałacu - jedna z najciekawszych i najpiękniejszych budowli ogrodowych w XVIII wieku. Można ją porównywać do ogrodów Zwingera i modnych elementów architektonicznych w ogrodach świeckich i kościelnych w Portugalii i Hiszpanii. Ta budowla również została zaprojektowana w stylu egzotycznym i baśniowym.
Widok centralnej części świątyni słońcadetal fasady świątyni słońca
wnętrze w stylu groty, reprezentuje ogólny gust rządzący posiadłością Bayeruth, gdzie groty, skały i kamienie są jednym z najczęściej wykorzystywanych elementów do tworzenia nastroju baśniowego świata.
Ogród skalny łączący naturalną przyrodę i skały ze stylizacją.
Teatr w parku skalnym.
Góra Parnas w parku skalnym
Groty i fontanny w parku skalnym.
Budynek chiński zbudowany z głazów
chińska część parku z licznymi mostkami i pawilonami. Większość z nich nie przetrwała do dzisiejszych czasów, jak ten, który istnieje obecnie tylko na rysunku wykonanym pod koniec XVIII wieku (poniżej)
"ruiny" teatru w parku starego pałacu
chiński pokój zwierciadlany w starym pałacu
Pokój muzyczny w starym pałacu
Sypialna margrabiny w starym pałacu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz