sobota, 14 lipca 2012

waza bizarre

Zrobiłam ostatnio niezwykłe odkrycie, jak zwykle przypadkowo. Znalazłam w zbiorach V&A wazę z manufaktury berlińskiej, malowanej we wzory w stylu bizarre. Związki wzornictwa ceramiki z modą i tkaniną warto byłoby kiedyś prześledzić, jednak ten przypadek wydaje mi się odosobniony. Nie znalazłam nigdzie nic podobnego, chociaż szukałam na razie tylko parę godzin, a w przypadku tak rzadkich obiektów powinno się szukać nawet latami i we wszystkich możliwych i mniej możliwych miejscach. Waza ta jest dla mnie cennym znaleziskiem, wydaje mi się że mimo wszystko wzornictwo tkanin nie przenikało za bardzo do porcelany, a szczególnie abstrakcja.
Motywy które są tu przedstawione to statki z przestylizowanymi żaglami, muszle i fragmenty koralowców i stylistycznie przypominają fazę abstrakcyjną włoskich tkanin w stylu bizarre. Poniżej zamieszczam kilka innych przykładów "eksperymentów" niemieckich manufaktur z abstrakcją, przywodzącą na myśl tkaniny:
 tależ o nieregularnym brzegu i rozmytym wzorze przypominającym takiny chine a la branche, czyli ikat
Ciekawa waza, która mogłaby konkurować z pierwszą, gdyby była równie piękna. Jej kształ jest podobny, ale styl rysunku przypomina pierwszą fazę wzornictwa bizarre - egzotyczną. Jestem tym zaintrygowana, jeżeli ktokolwiek zna podobne obiekty, proszę o informację.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz