czwartek, 16 lutego 2012

Kolejne hafty figuratywne

Dorwałam się wreszcie do kolekcji online Williamsburg Collonial Museum. Tak jak w przypadku National Trust, będę po kolei wrzucać tu te obiekty, które są wg. mnie najciekawsze i w pierwszym rzucie - żeby trzymać się tematu, będą kamizelki z tej kolekcji z pięknymi haftami figuratywnymi. Poprzednio gdy o tym pisałam - pomyliłam się, podałam informację, że tego typu kamizelki były uzupełnieniem habit a la francaise, ale po namyśle stwierdziłam, że jest to bzdura. Bardzo przepraszam, zaraz zmienię tę informację przy tamtym poście. Były to kamizelki noszone do fraków. Same fraki były proste i bez haftów, wobec czego najciekawszym elementem w tym stroju, była kunsztownie zdobiona i wysoce zindywidualizowana (początki dandyzmu) kamizelka, którą można było dobierać do różnych fraków. Natomiast kamizelka do habit a la francaise, była stałym elementem stroju. Widniały na niej te same hafty co na kaftanie wierzchnim, wobec czego pasowała tylko do niego i nie można jej było nosić z niczym innym. Poza tym w tym wypadku mamy sytuację odwrotną, główna rolę w stroju grał kaftan, a nie kamizelka. 
 Lata 90' Anglia - kamizelka z podwójnym wykładanym kołnierzem haftowanym od wewnątrz (szkoda że górna część nie jest wywinięta i nie widać haftu), z motywem walczących panter.
 Nie wykorzystany panel hafciarski na kamizelkę z lat 90'. Anglia. Uwagę przykuwa mistrzowsko wyhaftowana sielska scena z modnie ubraną kobietą i pasterzem. Jednocześnie jest to dosyć dziwne. Ten panel odróżnia się od wszystkich, jakie dotąd widziałam.Po bokach mamy dwie części do skrojenia przodu kamizelki, powyżej guziczki do wycięcia, oraz klapy wykładanego kołnierza - również podwójnego. Do czego służy więc ten najbardziej dekorowany pas z wyhaftowaną sceną? Dlaczego scenki nie widnieją pod kieszonkami? Dziwna sprawa. Jedyny mój pomysł jest taki, że być może ten panel nie był przeznaczony do skrojenia, ale był rodzajem reklamy cechu hafciarskiego? Dlatego jest tylko taką kompozycją z pokazem możliwości. Przemawiają za tym kieszonki które są ślepe (tylko do ozdoby) To tylko domniemanie. Może za jakiś czas ten problem się rozwiąże. Muszę się jeszcze z kimś w tej sprawie skonsultować.
lata 90' panel hafciarski na kamizelkę z motywem spacerujących postaci (późne przedstawienie fetes galantes?)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz