Koniec XVIII wieku odznacza się dążeniem do prostoty i coraz większą niechęcią w stosunku do dawnej, arystokratycznej estetyki. Pełne wyrafinowania hafty, drogocenne tkaniny, niepraktyczne kroje i oznaki wysokiego urodzenia w stroju, szczególnie w czasie rewolucji staną się bardzo niepożądane. Odejdą w niepamięć na rzecz umyślnej stylizacji na skromność, "cnotliwość", "republikańskość". Preferowano posępny wręcz wygląd i chociaż jeszcze pudrowano włosy, to zarzucono jedwabie na rzecz płótna, wełny i bawełny. Zamiast wzornictwa będącego wynikiem kunsztu i fantazji desenistów, modne stały się proste, czasem wręcz prymitywne drukowane wzorki i drukowane zwykłe paski.
Temat olbrzymiej przemiany estetycznej w tym czasie, jest jednak bardzo obszerny, a ja chciałam tylko dla przykładu zaprezentować pattern book z manufaktury tkanin Lauzun & Fils( V&A), która jest doskonałym świadectwem tego o czym napomknęłam w tym poście. Mimo zadziwiającej prostoty wzoru i olbrzymiego kontrastu z wcześniejszym wzornictwem, próbki tkanin są ciekawe i pokazują zupełnie inne oblicze XVIII wieku:
A poniżej kamizelka z National Trust w bardzo podobnym klimacie:
Kamizelka jest z lat 90' (prawdopodobnie pierwszej połowy). Na uwagę zasługuje też poziomy układ pasków, który jest nowością w przypadku tej części garderoby. Wcześniej stosowano tylko paski pionowe, a w latach 90, również poziome. Podobne było z pończochami. Ostatnie 5 - 7 lat XVIII wieku, przynosi modę na pończochy w poziome paski co następnie będzie typowe dla XIX wieku. Wcześniej stosowano na pończochach tylko paski pionowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz