poniedziałek, 16 stycznia 2012

STANIK W REVELA

Kolejnym ciekawym eksponatem National Trust jest stanik z pięknej tkaniny prawdopodobnie francuskiej zaprojektowanej przez Revela, albo w jego stylu.
Jest datowany na lata 30-40 XVIII wieku. Właśnie w latach 30' panował we Francji trend na realistyczne przedstawienia roślin (ale nie tylko) na tkaninach. Przyczynił się do tego Jean Revel, desenista i autor nowego sposobu tkania - point rentres, umożliwiającego łagodne przejścia kolorystyczne i światłocieniowie, jak w malarstwie. Tkaniny tego okresy mają zwykle duże raporty, pojawiają się na nich fotograficznie odwzorowane kwiaty i owoce często zaczerpnięte z plansz botanicznych, a niekiedy również elementy architektury. Prezentowany stanik jest ciekawy nie tylko ze względu na cenną tkaninę, ale również dlatego, że ma dowiązywane oddzielnie rękawy co było unikatowe w XVIII wieku. Być może są one po prostu odprute, jednak wyglądają na szyte specjalnie oddzielnie, ponieważ nie mają zaokrąglonej główki rękawa, a na jednym zdjęciu wyraźnie widać fragment jedwabne wstążki do dowiązania. Świadczy to o archaicznym charakterze ubioru, rozczłonkowanie stroju i łączenie jego elementów za pomocą wstążek, rzemyków, czy troków, było typowe dla renesansu. Fakt, że tego typu rozwiązanie spotyka się w osiemnastowiecznym stroju, świadczy o tym, że był za pewne noszony na prowincji. Potwierdza to jeszcze otwarcie stanika zarówno z przodu jak i z tyłu - było to udogodnienie występujące najczęściej w gorsetach klas pracujących z przyczyn praktycznych.


Zapewne strój ten należał do kobiety z klasy ziemiańskiej, ceniącej sobie piękne ubiory, ale również wygodę ze względu na życie na wsi, z dala od centrum mody i kultury. Być stanik i rękawy są uszyte z resztek. Jeżeli rzeczywiście jest to tkanina zrobiona techniką Revela, wówczas była niezwykle kosztowna, tego typy tkaniny używane były na wykwintne kreacje, paramenty kościelne i wyszukane obicia. Oszczędne, lub uboższe osoby, często jednak kupowały od krawców ścinki po czyiś większych zamówieniach w ten sposób nic się nie marnowało, a z resztek można było uszyć jeszcze mniejsze formy. Trudno jednak stwierdzić na sto procent, czy było tak i w tym przypadku, ponieważ widać tu zamierzoną kompozycję wzoru na ubiorze: powtarza się w odbiciu lustrzanym na plecach, oraz na rękawach występują te same motywy w analogicznych miejscach na każdym z nich. Trudno osiągnąć ten efekt przy krojeniu z przypadkowych ścinków.
Poniżej kilka przykładów tkanin Revela:
Ornat lata 30' XVIII wieku ART INSTITUTE OF CHICAGO

ART INSTITUTE OF CHICAGO 1736

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz